آشنایی با پیچ معمولی و انواع آن

پیچ ها دارای ظاهری استوانه ای شکل هستند و توسط شیارهای مارپیچ احاطه شده اند. این قطعات را می توان یکی از پر مصرف ترین ابزارهای صنعتی و ساختمانی دانست که تولید و عرضه آنها در طرح های مختلفی صورت می گیرد. از این رو، کاربران بسته به نیاز خود می توانند دست به انتخاب مناسب ترین نوع آن بزنند و از این طریق اتصال مطمئن و محکمی را ایجاد نمایند.

از آنجا که شاهد تنوع زیاد پیچ ها در بازار هستیم، بنابراین احتمال سردرگمی کاربران جهت خرید آنها زیاد است. در این مقاله قصد داریم در مورد انواع پیچ معمولی و کاربردهای آن صحبت کنیم. 

پیچ معمولی چیست ؟

پیچ ها به عنوان مهمترین و پر کاربردترین ابزار در کلیه ابعاد زندگی ما، از مواد مختلفی ساخته می شوند. ولی بکارگیری پیچ های فلزی و به ویژه فولادی به جهت مقاومت و استحکام بالای آنها بسیار رواج دارد. پیچ نوعی بست به شمار می رود که دارای برجستگی هایی به نام رزوه است. پیچ ها با یکدیگر از لحاظ کاربرد، ظاهر و متریال تفاوت هایی دارند. این قطعات را می توان از نظر کارکرد به دو نوع معمولی و خودکار تقسیم بندی نمود.

پیچ های معمولی یا غیر خودکار به یک مهره جهت اتصال دو قطعه نیازمندند. به عبارت دیگر، در صورتی که در اتصال دو قطعه با پیچ معمولی، از مهره استفاده نشود، با گذشت زمان سست و استحکام آن از دست خواهد رفت. تنوع زیادی را می توان برای پیچ های غیر خودکار در نظر گرفت که پیچ آلن، پیچ استوانه ای، پیچ جوشی، پیچ شش گوش و غیره نمونه هایی از این نوع پیچ پرکاربرد به شمار می روند.

انواع پیچ معمولی

در ادامه می خواهیم به معرفی انواع پیچ معمولی پرکاربرد بپردازیم.

پیچ شش گوش

پیچ شش گوش - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

این پیچ دارای کاربرد فراوانی بوده و باید از آچار یا آچار فرانسه جهت باز و بسته کردن آن استفاده کرد. این پیچ هم به صورت نیمه رزوه و هم تمام رزوه به کار می رود. در بعضی از مدل های این پیچ از پوشش استیل، خشکه و گالوانیزه استفاده نمی شود.

پیچ آلن

پیچ آلن - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

از دیگر پیچ های پرکاربرد موجود در بازار که می توان به آن اشاره نمود، پیچ سوکتی یا آلن است. این پیچ دارای آچار مخصوص به خود، به علت وجود یک فرورفتگی در سر آن می باشد.

پیچ اتاقی

پیچ اتاقی - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

این نوع پیچ معمولی با نام های پیچ با گل یا کلگی نیز شناخته می شود و ظاهری شبیه عدس یا قارچ داشته و بیشتر جهت اتصال به چوب به کار می رود. از مهره شش گوشه یا سربسته در این پیچ استفاده می شود.

پیچ جوشی یا استادولد

پیچ جوشی - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

این پیچ معمولی در قطعاتی مورد استفاده قرار می گیرد که باید در یک سر آن ها مهره بسته شود و گل پیچ مانند یک جوش غیر قابل باز شدن و بلا استفاده است. بدین شکل که تنها امکان باز و بسته کردن پیچ از سمت رزوه وجود دارد. 

پیچ استوانه ای

پیچ استوانه ای - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

به این نوع پیچ معمولی که پیچ ماشینی نیز اطلاق می شود، از پیچ های سر تخت و تمام رزوه به شمار می رود. این نوع پیچ ها بسیار پر کاربرد و رایج بوده و دارای نوک معمولی یا اصطلاحاً ماشینی هستند. گل این پیچ ها گرد بوده و از آچار دو سو یا چهار سو جهت باز و بسته کردن آنها استفاده می گردد. از دیگر نام های این پیچ، پیچ سر استوانه یا سرگرد است.

بیشتر بخوانید : تفاوت پیچ خودکار با پیچ معمولی چیست ؟

ویژگی پیچ های معمولی

به طور کلی از پیچ برای ایجاد اتصال و تثبیت دو قطعه یا سطح که هر دو از متریال یکسان یا متفاوتی تشکیل شده اند، استفاده می گردد. همانگونه که ذکر شد، پیچ ها به عنوان یک قطعه استوانه ای شکل دارای شیارهای مارپیچی بر روی بدنه خود جهت رانده شدن به داخل سطوح هستند و سر پیچ که از پهنای بیشتری نسبت به بدنه آن برخوردار است، محلی جهت وارد کردن نیروی لازم برای پیچاندن آن به شمار می رود. از ویژگی های پیچ معمولی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. شیار پیچ معمولی با توجه به بریدن مواد نرم تر و سخت تر طراحی شده و غالباً این شیارها به شکل مربع، نیم دایره، مثلث، ذوزنقه روی سطح جانبی بدنه ایجاد می شوند.
  2. پیچ غیر خودکار می تواند جنسی از چوب، فلز و پلاستیک داشته باشد. فولاد کم کربن یا متوسط از پرکاربردترین متریال در تولید پیچ ساده محسوب می شوند. اما امکان تولید پیچ های فلزی بر حسب نوع کاربرد از موادی مانند برنج، فولاد ضد زنگ، مس، فولاد کربن بالا و آلومینیوم نیز وجود دارد.
  3. در استاندارد آمریکا، پیچ های غیر خودکار با علامت A307 که در قسمت کله و بخش 6 ضلعی حک شده، مشخص می شوند.
  4. پیچ های غیر خودکار در مقایسه با پیچ های پر مقاومت ارزان تر هستند.
  5. این نوع پیچ ها با قطر 36-12 میلی متر در بازار در دسترس هستند.

کاربرد پیچ معمولی

پیچ معمولی با توجه به امکان دسترسی بیشتر در مقایسه با پیچ های خودکار و همچنین ایجاد اتصالات محکم تر توسط مهره، دارای کاربرد گسترده تری هستند. علاوه بر آن، به علت ساخت پیچ های معمولی از متریال گوناگون و وجود تنوع زیاد در رزوه این پیچ ها، استفاده از آن ها در زمینه های مختلفی صورت می گیرد و کاربرد مؤثری در اکثر صنایع دارند.

ممکن است بین پیچ خودکار و معمولی تفاوت چندانی از لحاظ ظاهری نباشد، ولی هر یک از آن ها از عملکرد متفاوتی برخوردارند. به طور معمول کاربرد پیچ های معمولی به جهت داشتن مهره، در اتصال قطعات سازه های سنگین می باشد. همچنین از این پیچ ها جهت اتصال قطعات در مکان هایی که نیاز به اتصال غیر دائمی باشد، استفاده می گردد.

از دیگر کاربردهای پیچ معمولی این است که از آن می توان به عنوان وسیله کمکی برای مونتاژ قطعاتی بهره گرفت که اتصال اجزای اصلی آن با استفاده از پیچ های با مقاومت بالا یا جوش صورت گرفته است. علاوه بر آن این نوع پیچ ها در سازه های موقتی، خرپاهای کوچک، لاپه ها و مهاربندها کاربرد دارند. بیشترین مصرف پیچ در صنایعی از قبیل صنعت پتروشیمی، خودروسازی، سد سازی، ساختمان سازی، پل سازی، راه آهن و غیره می باشد.

شرکت ماکان پیچ در زمینه تولید انواع پیچ معمولی و خودکار از سال 1398 تاکنون مشغول به فعالیت می باشد. شما می توانید جهت آگاهی از انواع محصولات این شرکت به سایت آن مراجعه نمایید.

چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟!
5/5

یک پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *