معرفی پیچ خودکار و انواع آن

قطعا تا پیش از این نام پیچ را شنیده باشید. پیچ خودکار، یکی از انواع پیچ به شمار می آید که کاربرد زیادی دارد. در این برگ نوشته برآن شده ایم تا با معرفی هر چه بیشتر این پیچ، آن را به شما بشناسانیم. شرکت ما موسوم به شرکت ماکان پیچ، تولید کننده انواع پیچ از جمله: پیچ های خودکار می باشد. ما در ماکان پیچ، پیچ های خودکار را طبق استانداردهای لازم تولید و روانه بازار می کنیم.

پیچ خودکار چیست ؟

پیچ ها، کاربردهای مختلفی در صنعت دارند. پیچ خودکار، یکی از انواع شایع و پرکاربرد پیچ ها به شمار می آید. این پیچ ها با پیچ های معمولی و غیر خودکار، تفاوت هایی دارند. پیش از هر مسئله دیگری بایستی این پیچ ها را شناخت و آن ها را از سایر پیچ ها تمییز داد. از روی شکل ظاهری پیچ ها به راحتی می توان آن ها را از همدیگر تفکیک نمود. چرا که پیچ خودکار، از نظر ظاهری و نوع طراحی، دارای ویژگی های زیر می باشد:

  • ظاهری مخروطی شکل
  • دارای رزوه های کوچک و بزرگ
  • نوک تیز بودن آن ها
  • عدم نیاز به مهره
  • ایجاد اتصالات بسیار قوی و محکم با فرو رفتن در جسم
  • تنوع کم
  • دارای رولپلاک
  • و…

این ویژگی ها، پیچ خودکار را با سایر پیچ های دیگر، متفاوت جلوه می دهند. از این پیچ ها در صنایع مختلف و به ویژه برای متصل کردن وسایل تزئینی مختلف روی دیوار استفاده می کنند.

بیشتر بخوانید : تفاوت پیچ خودکار با پیچ معمولی چیست ؟

انواع پیچ خودکار چیست ؟

به طور کلی می توان اذعان داشت که پیچ خودکار دارای، انواع مختلفی است. از جمله:

پیچ دو سو

پیچ خودکار دو سو - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

پیچ چهار سو

پیچ خودکار چهار سو - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

پیچ آچارخور

پیچ های آچارخور، استوانه ای تمام رزوه هستند. از ویژگی های آن ها می توان به نوک بسیار تیز آن ها اشاره کرد. این پیچ ها به راحتی در جسم مورد نظر وارد می شوند.

پیچ خودکار آچارخور - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

پیچ سرخزینه

پیچ های سر خزینه، استوانه ای اما نیمه رزوه هستند. با استفاده از پیچ گوشتی دو سو، باز و بسته می شوند.

پیچ خودکار سرخزینه - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

پیچ سرمته ای شیروانی

این پیچ  نیز از جمله پیچ هایی است که با استفاده از دستگاه تولید پیچ خودکار تولید شده است.

پیچ خودکار سرمته ای شیروانی - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

پیچ ام دی اف ( MDF )

از نام آن ها مشخص است که برای اتصال تخته های چوبی و نجاری بکار گرفته می شوند.

پیچ خودکار ام دی اف ( MDF ) - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

پیچ واشردار

این پیچ ها نیز دارای واشر هستند.

پیچ خودکار واشردار - شرکت صنایع ماکان پیچ یزد

ویژگی پیچ خودکار

همان طور که گفته شد؛ پیچ خودکار، دارای انواع و اقسام مختلفی است. از این پیچ ها برای متصل گرداندن انواع اجسام و اشیاء مختلف روی دیوار استفاده می کنند. البته با توجه به ویژگی های آن ها، پیچ های خودکار را در صنایع مختلفی از جمله: پلاستیک، چوب، درب و پنجره سازی، لوازم خانگی، خودروسازی، موبایل و صنایع دیگر مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله مهمترین ویژگی های آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای دندانه های درشت
  • نوک تیز بودن
  • متصل کردن قطعات چوبی و پلاستیکی به هم
  • و…

پیچ خودکار به علت نیاز نداشتن به مهره، به راحتی وارد هر جسمی می شوند و سبب استحکام آن می شوند. این پیچ ها را در اندازه های ریز و درشت مختلفی تولید می کنند که نمونه های ریز آن کاربرد بیشتری دارند. شرکت ماکان پیچ، تولید کننده انواع پیچ در اندازه های مختلف با کیفیت بالاست که بهترین پیچ را تولید و روانه بازار می کند.

جنس پیچ خودکار

مسئله دیگری که در خصوص پیچ خودکار، باید به آن اشاره کرد؛ جنس آن هاست. پیچ های خودکار را در جنس های مختلفی تولید می کنند. از جمله آن ها می توان به: استنلس استیل، آلومینیوم، برنج، فولاد و آهن اشاره کرد. در بین این جنس ها، جنس فولاد نسبت به سایر جنس ها، محکم تر می باشد و از طول عمر مفید بیشتری هم بهره مند می باشد.

پیچ خودکار از جنس فولاد را در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می کنند. شرکت ماکان پیچ، این نوع از پیچ های خودکار را در اندازه های مختلفی تولید کرده و آن ها را روانه بازار کرده است تا مورد استفاده صنایع مختلف قرار گیرند.

البته دو جنس آهن و استنلس استیل در دو گرید مختلف استیل: 304 و 316، کاربردهای بسیار زیادی دارند. بنابراین این نوع از پیچ ها را در جنس های مختلف تولید می کنند که شرکت مذکور نیز ارائه کننده انواع پیچ ها در جنس های مختلف و با کیفیت بالا می باشد.

استاندارد و مشخصات پیچ خودکار

باید توجه داشت که پیچ خودکار باید حتما طبق استانداردهایی تولید گردد. در صورتی که شرکت تولید کننده پیچ های خودکار به استانداردهای لازم برای تولید این پیچ ها توجهی نداشته باشد؛ نمی توان انتظار داشت که آن پیچ ها را برای متصل گرداندن اشیاء مختلف به کار برد و آن را حسابی سفت و مستحکم کرد. استانداردهایی که به طور کلی برای پیچ خودکار در نظر گرفته شده است؛ عبارتند از:

  • DIN
  • ASTM
  • ISO

شرکت ماکان پیچ نیز در طول سال ها تلاش و کوشش در تولید انواع پیچ خودکار، سعی کرده است آن ها را طبق همین استانداردهای لازم تولید کند. کما اینکه امروزه مشاهده می شود که این پیچ های تولید شده شرکت ماکان پیچ را در صنایع مختلفی به علت استاندارد بودن طراحی و ساخت آن ها مورد استفاده قرار می دهند. پیچ های خودکار استاندارد این شرکت دارای ویژگی ها و مشخصات استانداردی بوده که بسته به نوع پیچ مربوطه در ابعاد و اندازه های مختلف، متفاوت هستند.

نحوه استفاده از پیچ خودکار

پیچ خودکار با توجه به نوک بسیار تیز خود و عدم نیاز به مهره، به راحتی در هر جسمی نفوذ می کند. پیچ های خودکار در تزئینات داخلی منازل مسکونی، کاربرد زیادی دارند و از آن ها برای مصارف خانگی و صنعتی استفاده می کنند. آن ها را در انواع مختلفی تولید می کنند که برای باز و بسته کردن هر یک از آن ها نیاز به ابزار خاصی است. بنابراین نحوه استفاده هر یک از آن ها هم با همدیگر متفاوت می باشد.

به عنوان مثال: از پیچ خودکار رولپلاک دار برای نصب روی دیوار به وسیله رولپلاک استفاده می کنند. یا پیچ های چهارسو را برای اتصالات مربوط به چوب های ام دی اف بیشتر استفاده می کنند. بنابراین نحوه استفاده هر یک از آن ها با توجه به نوع پیچ خودکار، متفاوت می باشد. ولی در کل با توجه به ویژگی ها و مشخصات این پیچ ها، آن ها را بدون مهره در صنایع متعدد و مختلف مورد استفاده قرار می دهند. 

چقدر این مقاله رو دوست داشتید؟!
5/5

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *